EuroSET - Tretji sektor v Sloveniji - povzetek
Avtorji: Simona Hvalič, Jože Ramovš, Ksenija
Ramovš
Tretji sektor je pogosto uporabljen izraz za področje, ki obstaja
poleg države in zasebnega profitnega sektorja. Zanj v slovenskem
prostoru nimamo zakonske opredelitve. Obstaja le vrsta neformalnih
opredelitev posameznih avtorjev. Sicer pa termin nevladne organizacije
lahko najdemo pod različnimi nazivi, kot so organizacije tretjega
sektorja, neprofitne, nevladne, prostovoljske, humanitarne,
dobrodelniške in solidarnostne organizacije, organizacije za samopomoč
in še druge. Vse zajemajo isti sklop organizacij, ki so neprofitne,
nevladne in avtonomne.
V Sloveniji različnih pravnih statusov organizacij
tretjega sektorja ne ureja en, temveč več zakonov. Poleg tega
posamezni zakoni združujejo v enem pravnem statusu profitne in
neprofitne organizacije, pa tudi javne in privatne organizacije.
Na podlagi obstoječe zakonodaje je v Sloveniji mogoče ustanoviti
naslednje vrste organizacij tretjega sektorja: društva, ustanove
/ fundacije, privatne zavode , stanovanjske in druge zadruge, verske
organizacije.
Slovenija ima dolgo in obsežno tradicijo interesnega
združevanja in samoorganizacije ljudi. Prve organizacije tretjega
sektorja so se pojavile v 13. in 14. stoletju
(Črnak-Meglič, Vojnovič, 1997:156). V tem obdobju je prišlo do nastanka
cehov, verskih dobrodelnih organizacij in fundacij.
V kasnejšem obdobju je imela pomembno vlogo zlasti katoliška cerkev,
ki ni bila le religiozna, temveč tudi socialna institucija in močna
politična sila v slovenskem življenju. Pomembno prelomnico predstavlja
buržoazna revolucija leta 1848, ki je prinesla svobodo
združevanja kot klasično ustavno pravico ter pravne
norme, ki so urejale ustanavljanje društev in drugih oblik
interesnega združevanja ljudi. V tem obdobju so se pojavile čitalnice,
tabori, narodnoobrambna društva, ter strokovna in poklicna
združenja (Črnak-Meglič, 2000:132). Konec 19. stoletja
se je začelo razvijati zadružništvo, ki se je razraslo v
množično socialno gibanje. Med delavci so se izoblikovala podporna
društva, prostovoljne bolniške in pokojninske blagajne in razni
skladi pri socialnih organizacijah. Zlasti kmečke zadruge so opravljale
tudi neprofitne dejavnosti (NVO v Sloveniji 2000 - Poročilo). Pomembno
vlogo so imele tudi politične stranke, ki so podpirale različne
vrste organizacij ter delavsko gibanje. Tretji sektor
je do II. svetovne vojne vključeval široko mrežo društev,
zadrug, dobrodelnih organizacij, sindikalnih in profesionalnih organizacij
in združenj. Konec vojne in prihod socialističnega
družbenega sistema pa sta prekinila tradicijo močnega in razvitega
tretjega sektorja. Njegove funkcije je v veliki meri prevzel javni
sektor (Črnak-Meglič, 2000). Tretji sektor je bil v času socializma
organiziran le v zelo omejeni obliki, največkrat na lokalnem
nivoju in v stanovske namene. Leto 1974 je bilo
prelomno, saj je z novo ustavo in novim Zakonom o društvih
odprlo in pospešilo ustanavljanje organizacij tretjega sektorja,
pri čemer so te organizacije ob nestimulativni finančni
podpori države ostajale majhne in nemnožične. Istočasno je prišlo
do razvoja skupin za samopomoč, skupin za vzajemno pomoč ter
alternativnih skupin na področjih, kjer tovrstnih uslug ni zagotavljala
država. Po letu 1980 so nastajala številna nova
družbena gibanja. Povečevanje števila organizacij tretjega
sektorja je bilo v Sloveniji najintenzivnejše v obdobju 1975 do
1985. V začetku 90-ih let je bil sprejet nov socialni
program, katerega izhodišče je bilo preusmeritev države
blaginje v korporativistični tip. Vendar pa se spremembe
uvaja počasi; država ni zmanjšala izdatkov za socialne servise,
števila zaposlenih v javnih servisih, niti se ni začela umikati
iz preskrbe javnih dobrin in storitev, s tem pa tudi ni odprla prostora
drugim sektorjem (Črnak-Meglič, 2000:127). Kljub temu pa sta se
povečala tretji sektor ter komercialna produkcija dobrin in storitev.
Po klasifikaciji ICNPO je bilo v Sloveniji leta
2000 okoli 13 tisoč organizacij tretjega sektorja, vendar
pa je po ocenah skoraj tretjina neaktivnih, poleg tega skoraj
polovica društev deluje zgolj zaradi interesov članov in ne v javno
korist. Organizacije so večinoma ustanovljene na
lokalnem nivoju in imajo članski značaj. Njihova struktura
je podobna strukturi tranzicijskih držav srednje in vzhodne Evrope.
Prevladujejo namreč športno-rekreacijska, kulturno-umetniška
in gasilska društva, ki skupaj predstavljajo kar 59% vseh delujočih
društev (Rončević, 2001). Fundacije, zasebni zavodi in verske
organizacije delujejo večinoma na področjih izobraževanja in kulture
(Črnak-Meglič, 2000:156).
Številne organizacije tretjega sektorja imajo šibko
organizacijsko strukturo, majhno število članov in malo plačanih
oz. zaposlenih članov in strokovnjakov (Freedom House, cit.
v Rončević, 2001: 32). Statističnih podatkov o vseh zaposlenih v
tretjem sektorju ni, obstajajo le podatki za društva, v katerih
je bilo leta 1996 zaposlenih 2930 ljudi, kar je 0,4% od vseh zaposlenih
v Sloveniji. Ti podatki uvrščajo Slovenijo med države, ki imajo
v tretjem sektorju najmanj zaposlenih (Črnak-Meglič, 2000:142,144).
Organizacije tretjega sektorja so finančno
šibke. Poleg javnih sredstev, so njihov najpomembnejši finančni
vir članarine. Pomemben vir dohodkov predstavljajo tudi donacije
in komercialna dejavnost. Država oziroma občine podpirajo delovanje
organizacij tretjega sektorja predvsem z letnimi subvencijami ali
financiranjem posamičnih projektov, zelo redko pa na osnovi
dolgoročnejših finančnih aranžmajev, na primer koncesijskih pogodb.
Zaradi nizkih finančnih sredstev, neurejene davčne
zakonodaje, dragih posojil itd, se menedžment organizacij tretjega
sektorja sooča z nerešljivimi nasprotji, ki vladajo na tem
področju. Težave pri organizaciji in vodenju organizacij ter pri
doseganju načrtovanih rezultatov, slabijo že tako slab začetni položaj
tretjega sektorja v družbi. Številne organizacije tretjega sektorja
so prisiljene povezovati več funkcij in služb v eni osebi. Mnoge
se zanašajo na delo prostovoljcev, ki po obsegu, intenziteti,
kakovosti in odgovornosti praviloma ne dosegajo ravni profesionalnosti,
ki je standardna v profitnih organizacijah.
V Sloveniji se nadaljuje vzorec odnosov iz socialističnega
obdobja, le da se je zmanjšal nadzor države nad delovanjem organizacij
tretjega sektorja (Črnak-Meglič, 2000: 162). Značilna je dominacija
države in omejenost tretjega sektorja s strani javne politike, velika
oddaljenost v komunikaciji in sodelovanju med državo in tretjim
sektorjem ter visoka odvisnost organizacij tretjega sektorja od
javnega. Tretji sektor ima samo dopolnilno vlogo,
ki je omejena na zapolnjevanje vrzeli v storitvah javnega sektorja.
Vendar pa obstajajo razlike glede na področje delovanja organizacije.
Organizacije tretjega sektorja imajo zelo omejene možnosti zastopanja
svojih interesov na politični ravni. Med seboj so nepovezane, sektorsko
in regionalno razbite, ter pogosto organizirane kot privatne firme,
ki druga drugi konkurirajo. Skromna javna finančna sredstva povzročajo
neusmiljeno konkurenco, sebičnost, samozadostnost in sovražnost
med organizacijami tretjega sektorja, ki bi po svoji naravi in zapisanem
poslanstvu sicer morale sodelovati in se dopolnjevati (Jelovac,
2001:12). Naravnanost k sodelovanju je zato majhna, prav tako odprtost
za interakcije (Hren, 2001:66). Organizacije tretjega sektorja
so izjemno slabo udeležene v svetovnih in evropskih forumih.
Slovenija še ni opredelila ciljev, ki naj bi jih
imel tretji sektor v celoti družbenega sistema; cilji in rešitve,
ki jih sproti postavlja in zasleduje, so pretežno naključnega značaja
ali zaradi pritiskov od znotraj ali od zunaj, med drugim tudi zaradi
procesov približevanja EU.
Literatura:
Črnak-Meglič Andreja (2000): Vpliv (tipov) države
blaginje na obseg in vlogo neprofitno-volonterskega sektorja v sodobnih
družbah: doktorska dizertacija. Ljubljana.
Črnak-Meglič Andreja, Maja Vojnovič (1997): Vloga
in pomen neprofitno-volonterskega sektorja v Sloveniji. Ljubljana:
Družboslovne razprave, let. 13, št. 24/25 (1997), str. 152-178.
Hren, Marko (2001): Odnos nevladnih organizacij
do slovenske civilne družbe, javnih služb, države, cerkve, političnih
strank in profitnih organizacij. V: Jelovac (ur.): Jadranje po nemirnih
vodah managementa nevladnih organizacij. Ljubljana: Zavod Radio
Študent, str: 63-67. (www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3)
Jelovac Dejan (ur.) (2001): Jadranje po nemirnih
vodah managementa nevladnih organizacij. Ljubljana: Zavod Radio
Študent. (Virtualna knjiga: www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3)
Kolarič Zinka (2001): Različni znanstveno-teoretski
pristopi k preučevanju neprofitnih organizacij V: Jelovac (ur.):
Jadranje po nemirnih vodah managementa nevladnih organizacij. Ljubljana:
Zavod Radio Študent, str.14-22. (www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3)
Nevladne organizacije v Sloveniji - Poročilo 2000.
Pravno informacijski center nevladnih organizacij (PIC). September,
2000.
Ramovš Jože (1994). Skupine in organizacije za
samopomoč v Sloveniji. Zaključno raziskovalno poročilo. Ljubljana:
Inštitut za varovanje zdravja Republike Slovenije.
Ramovš Jože (1995). Matično središče za informiranje,
pospeševanje in pomoč skupinam in organizacijam za samopomoč v Ljubljani.
Poročilo. Ljubljana: Inštitut Antona Trstenjaka.
Ramovš Jože (1995a). Slovenska sociala med včeraj
in jutri. 2. dopolnjena in predelana izdaja. Ljubljana: Inštitut
Antona Trstenjaka.
Rončević Borut (2001): Nekaj nastavkov za
sociološko obravnavo nevladnih organizacij. V: Jelovac (ur.): Jadranje
po nemirnih vodah managementa nevladnih organizacij. Ljubljana:
Zavod Radio Študent, str.23-35. (www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3)
Šporar Primož (2001): Oris aktualnega dogajanja
na področju nevladnih organizacij v Sloveniji in trendi za prihodnost.
V: Jelovac (ur.): Jadranje po nemirnih vodah managementa nevladnih
organizacij, str: 158-172. Ljubljana: Zavod Radio Študent.
(www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3)
Trstenjak V. (1997): Pravne podlage nevladnih organizacij
v Sloveniji. Ljubljana: Neprofitni management, let. 1, št. 2/3 (maj
1998), str. 59-61.
|