|  
             EuroSET - Tretji sektor v Sloveniji - povzetek 
            Avtorji: Simona Hvalič, Jože Ramovš, Ksenija 
              Ramovš 
            Tretji sektor je pogosto uporabljen izraz za področje, ki obstaja 
              poleg države in zasebnega profitnega sektorja. Zanj v slovenskem 
              prostoru nimamo zakonske opredelitve. Obstaja le vrsta neformalnih 
              opredelitev posameznih avtorjev. Sicer pa termin nevladne organizacije 
              lahko najdemo pod različnimi nazivi, kot so organizacije tretjega 
              sektorja, neprofitne, nevladne, prostovoljske, humanitarne, 
              dobrodelniške in solidarnostne organizacije, organizacije za samopomoč 
              in še druge. Vse zajemajo isti sklop organizacij, ki so neprofitne, 
              nevladne in avtonomne.  
             V Sloveniji različnih pravnih statusov organizacij 
              tretjega sektorja ne ureja en, temveč več zakonov. Poleg tega 
              posamezni zakoni združujejo v enem pravnem statusu profitne in 
              neprofitne organizacije, pa tudi javne in privatne organizacije. 
              Na podlagi obstoječe zakonodaje je v Sloveniji mogoče ustanoviti 
              naslednje vrste organizacij tretjega sektorja: društva, ustanove 
              / fundacije, privatne zavode , stanovanjske in druge zadruge, verske 
              organizacije.  
            Slovenija ima dolgo in obsežno tradicijo interesnega 
              združevanja in samoorganizacije ljudi. Prve organizacije tretjega 
              sektorja so se pojavile v 13. in 14. stoletju 
              (Črnak-Meglič, Vojnovič, 1997:156). V tem obdobju je prišlo do nastanka 
              cehov, verskih dobrodelnih organizacij in fundacij. 
              V kasnejšem obdobju je imela pomembno vlogo zlasti katoliška cerkev, 
              ki ni bila le religiozna, temveč tudi socialna institucija in močna 
              politična sila v slovenskem življenju. Pomembno prelomnico predstavlja 
              buržoazna revolucija leta 1848, ki je prinesla svobodo 
              združevanja kot klasično ustavno pravico ter pravne 
              norme, ki so urejale ustanavljanje društev in drugih oblik 
              interesnega združevanja ljudi. V tem obdobju so se pojavile čitalnice, 
              tabori, narodnoobrambna društva, ter strokovna in poklicna 
              združenja (Črnak-Meglič, 2000:132). Konec 19. stoletja 
              se je začelo razvijati zadružništvo, ki se je razraslo v 
              množično socialno gibanje. Med delavci so se izoblikovala podporna 
              društva, prostovoljne bolniške in pokojninske blagajne in razni 
              skladi pri socialnih organizacijah. Zlasti kmečke zadruge so opravljale 
              tudi neprofitne dejavnosti (NVO v Sloveniji 2000 - Poročilo). Pomembno 
              vlogo so imele tudi politične stranke, ki so podpirale različne 
              vrste organizacij ter delavsko gibanje. Tretji sektor 
              je do II. svetovne vojne vključeval široko mrežo društev, 
              zadrug, dobrodelnih organizacij, sindikalnih in profesionalnih organizacij 
              in združenj. Konec vojne in prihod socialističnega 
              družbenega sistema pa sta prekinila tradicijo močnega in razvitega 
              tretjega sektorja. Njegove funkcije je v veliki meri prevzel javni 
              sektor (Črnak-Meglič, 2000). Tretji sektor je bil v času socializma 
              organiziran le v zelo omejeni obliki, največkrat na lokalnem 
              nivoju in v stanovske namene. Leto 1974 je bilo 
              prelomno, saj je z novo ustavo in novim Zakonom o društvih 
              odprlo in pospešilo ustanavljanje organizacij tretjega sektorja, 
              pri čemer so te organizacije ob nestimulativni finančni 
              podpori države ostajale majhne in nemnožične. Istočasno je prišlo 
              do razvoja skupin za samopomoč, skupin za vzajemno pomoč ter 
              alternativnih skupin na področjih, kjer tovrstnih uslug ni zagotavljala 
              država. Po letu 1980 so nastajala številna nova 
              družbena gibanja. Povečevanje števila organizacij tretjega 
              sektorja je bilo v Sloveniji najintenzivnejše v obdobju 1975 do 
              1985. V začetku 90-ih let je bil sprejet nov socialni 
              program, katerega izhodišče je bilo preusmeritev države 
              blaginje v korporativistični tip. Vendar pa se spremembe 
              uvaja počasi; država ni zmanjšala izdatkov za socialne servise, 
              števila zaposlenih v javnih servisih, niti se ni začela umikati 
              iz preskrbe javnih dobrin in storitev, s tem pa tudi ni odprla prostora 
              drugim sektorjem (Črnak-Meglič, 2000:127). Kljub temu pa sta se 
              povečala tretji sektor ter komercialna produkcija dobrin in storitev. 
            Po klasifikaciji ICNPO je bilo v Sloveniji leta 
              2000 okoli 13 tisoč organizacij tretjega sektorja, vendar 
              pa je po ocenah skoraj tretjina neaktivnih, poleg tega skoraj 
              polovica društev deluje zgolj zaradi interesov članov in ne v javno 
              korist.  Organizacije so večinoma ustanovljene na 
              lokalnem nivoju in imajo članski značaj. Njihova struktura 
              je podobna strukturi tranzicijskih držav srednje in vzhodne Evrope. 
              Prevladujejo namreč športno-rekreacijska, kulturno-umetniška 
              in gasilska društva, ki skupaj predstavljajo kar 59% vseh delujočih 
              društev (Rončević, 2001). Fundacije, zasebni zavodi in verske 
              organizacije delujejo večinoma na področjih izobraževanja in kulture 
              (Črnak-Meglič, 2000:156).  
            Številne organizacije tretjega sektorja imajo šibko 
              organizacijsko strukturo, majhno število članov in malo plačanih 
              oz. zaposlenih članov in strokovnjakov (Freedom House, cit. 
              v Rončević, 2001: 32). Statističnih podatkov o vseh zaposlenih v 
              tretjem sektorju ni, obstajajo le podatki za društva, v katerih 
              je bilo leta 1996 zaposlenih 2930 ljudi, kar je 0,4% od vseh zaposlenih 
              v Sloveniji. Ti podatki uvrščajo Slovenijo med države, ki imajo 
              v tretjem sektorju najmanj zaposlenih (Črnak-Meglič, 2000:142,144). 
            Organizacije tretjega sektorja so finančno 
              šibke. Poleg javnih sredstev, so njihov najpomembnejši finančni 
              vir članarine. Pomemben vir dohodkov predstavljajo tudi donacije 
              in komercialna dejavnost. Država oziroma občine podpirajo delovanje 
              organizacij tretjega sektorja predvsem z letnimi subvencijami ali 
              financiranjem posamičnih projektov, zelo redko pa na osnovi 
              dolgoročnejših finančnih aranžmajev, na primer koncesijskih pogodb. 
             
            Zaradi nizkih finančnih sredstev, neurejene davčne 
              zakonodaje, dragih posojil itd, se menedžment organizacij tretjega 
              sektorja sooča z nerešljivimi nasprotji, ki vladajo na tem 
              področju. Težave pri organizaciji in vodenju organizacij ter pri 
              doseganju načrtovanih rezultatov, slabijo že tako slab začetni položaj 
              tretjega sektorja v družbi. Številne organizacije tretjega sektorja 
              so prisiljene povezovati več funkcij in služb v eni osebi. Mnoge 
              se zanašajo na delo prostovoljcev, ki po obsegu, intenziteti, 
              kakovosti in odgovornosti praviloma ne dosegajo ravni profesionalnosti, 
              ki je standardna v profitnih organizacijah.  
            V Sloveniji se nadaljuje vzorec odnosov iz socialističnega 
              obdobja, le da se je zmanjšal nadzor države nad delovanjem organizacij 
              tretjega sektorja (Črnak-Meglič, 2000: 162). Značilna je dominacija 
              države in omejenost tretjega sektorja s strani javne politike, velika 
              oddaljenost v komunikaciji in sodelovanju med državo in tretjim 
              sektorjem ter visoka odvisnost organizacij tretjega sektorja od 
              javnega. Tretji sektor ima samo dopolnilno vlogo, 
              ki je omejena na zapolnjevanje vrzeli v storitvah javnega sektorja. 
              Vendar pa obstajajo razlike glede na področje delovanja organizacije. 
              Organizacije tretjega sektorja imajo zelo omejene možnosti zastopanja 
              svojih interesov na politični ravni. Med seboj so nepovezane, sektorsko 
              in regionalno razbite, ter pogosto organizirane kot privatne firme, 
              ki druga drugi konkurirajo. Skromna javna finančna sredstva povzročajo 
              neusmiljeno konkurenco, sebičnost, samozadostnost in sovražnost 
              med organizacijami tretjega sektorja, ki bi po svoji naravi in zapisanem 
              poslanstvu sicer morale sodelovati in se dopolnjevati (Jelovac, 
              2001:12). Naravnanost k sodelovanju je zato majhna, prav tako odprtost 
              za interakcije (Hren, 2001:66). Organizacije tretjega sektorja 
              so izjemno slabo udeležene v svetovnih in evropskih forumih. 
             
            Slovenija še ni opredelila ciljev, ki naj bi jih 
              imel tretji sektor v celoti družbenega sistema; cilji in rešitve, 
              ki jih sproti postavlja in zasleduje, so pretežno naključnega značaja 
              ali zaradi pritiskov od znotraj ali od zunaj, med drugim tudi zaradi 
              procesov približevanja EU.  
              
            Literatura: 
             
            Črnak-Meglič Andreja (2000): Vpliv (tipov) države 
              blaginje na obseg in vlogo neprofitno-volonterskega sektorja v sodobnih 
              družbah: doktorska dizertacija. Ljubljana. 
            Črnak-Meglič Andreja, Maja Vojnovič (1997): Vloga 
              in pomen neprofitno-volonterskega sektorja v Sloveniji. Ljubljana: 
              Družboslovne razprave, let. 13, št. 24/25 (1997), str. 152-178. 
            Hren, Marko (2001): Odnos nevladnih organizacij 
              do slovenske civilne družbe, javnih služb, države, cerkve, političnih 
              strank in profitnih organizacij. V: Jelovac (ur.): Jadranje po nemirnih 
              vodah managementa nevladnih organizacij. Ljubljana: Zavod Radio 
              Študent, str: 63-67. (www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3) 
            Jelovac Dejan (ur.) (2001): Jadranje po nemirnih 
              vodah managementa nevladnih organizacij. Ljubljana: Zavod Radio 
              Študent. (Virtualna knjiga: www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3) 
            Kolarič Zinka (2001): Različni znanstveno-teoretski 
              pristopi k preučevanju neprofitnih organizacij V: Jelovac (ur.): 
              Jadranje po nemirnih vodah managementa nevladnih organizacij. Ljubljana: 
              Zavod Radio Študent, str.14-22. (www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3) 
            Nevladne organizacije v Sloveniji - Poročilo 2000. 
              Pravno informacijski center nevladnih organizacij (PIC). September, 
              2000. 
            Ramovš Jože (1994). Skupine in organizacije za 
              samopomoč v Sloveniji. Zaključno raziskovalno poročilo. Ljubljana: 
              Inštitut za varovanje zdravja Republike Slovenije. 
            Ramovš Jože (1995). Matično središče za informiranje, 
              pospeševanje in pomoč skupinam in organizacijam za samopomoč v Ljubljani. 
              Poročilo. Ljubljana: Inštitut Antona Trstenjaka. 
            Ramovš Jože (1995a). Slovenska sociala med včeraj 
              in jutri. 2. dopolnjena in predelana izdaja. Ljubljana: Inštitut 
              Antona Trstenjaka. 
            Rončević Borut (2001): Nekaj nastavkov za 
              sociološko obravnavo nevladnih organizacij. V: Jelovac (ur.): Jadranje 
              po nemirnih vodah managementa nevladnih organizacij. Ljubljana: 
              Zavod Radio Študent, str.23-35. (www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3) 
            Šporar Primož (2001): Oris aktualnega dogajanja 
              na področju nevladnih organizacij v Sloveniji in trendi za prihodnost. 
              V: Jelovac (ur.): Jadranje po nemirnih vodah managementa nevladnih 
              organizacij, str: 158-172. Ljubljana: Zavod Radio Študent.  
             (www.radiostudent.si/projekti/ngo/index.php3) 
            Trstenjak V. (1997): Pravne podlage nevladnih organizacij 
              v Sloveniji. Ljubljana: Neprofitni management, let. 1, št. 2/3 (maj 
              1998), str. 59-61. 
             |