Avtor: Simona Hvalič Touzery, datum: 11.2.2010
MDDSZ (2005). Nacionalno strateško poročilo o primernih in vzdržnih pokojninah Republike Slovenije 2005. julij 2005. Ministrstvo za delo družino in socialne zadeve. 54 str.Septembra 2002 so države članice EU v skladu z odprto metodo koordinacije (OMC), predložile svoja prva poročila o primernih in vzdržnih pokojninah. Te strategije sta analizirala Komisija in Svet in na podlagi tega, je marca 2003, izšlo skupno poročilo - Joint Report of March 2003. Od takrat je Svet za socialno zaščito (Social Protection Committee) izvedel vrsto študij povezanih s primernostjo in finančno vzdržnostjo pokojninskih sistemov. Pred kratkim pa je izšla nova skupina nacionalnih strateških poročil petindvajsetih držav članic EU.
V sklopu tega predstavljamo slovensko strateško poročilo, ki predstavlja cilje politike, sedanje stanje ter dolgoročna pričakovanja in strategije zagotavljanja primernosti in vzdržnosti pokojnin v Sloveniji, v spreminjajočih se demografskih in socialno-ekonomskih razmerah. Kot opozarjajo avtorji, je bila v času priprave tega nacionalnega strateškega poročila sprejeta Strategija razvoja Slovenije, zato so skušali v poročilo vgraditi temeljna izhodišča nacionalne razvojne strategije. V prvem delu so avtorji predstavili značilnosti nacionalnega pokojninskega sistema, nacionalne politične cilje ter osrednje demografske in socialno-ekonomske izzive. V nadaljevanju pa so natančneje opisali spremembe v slovenskem pokojninskem sistemu, njegovo trenutno stanje in prizadevanja ter cilje države povezane z njim. Zbrali so tudi nekaj zanimivih tabel, kot je npr. gibanje plač in pokojnin v obdobju od 1995 do 2004. Razmerje med povprečno starostno pokojnino in povprečno neto plačo v Sloveniji, se je postopno zmanjševalo: medtem ko je povprečna starostna pokojnina v letu 1995 predstavljala 76,2% povprečne izplačane neto plače, se je v letu 2000 to razmerje znižalo na 75,3% in v letu 2004 dosegla 70,2% povprečne neto plače (str. 9-10). Sicer pa so v poročilu podrobneje predstavljeni glavni clje nacionalne strategije in sicer:
Kot zaključijo avtorji tega strateškega poročila, bo za dolgoročno uspešno sledenje vsem zastavljenim ciljem razvoja pokojninskega sistema in za zagotavljanje primernosti in vzdržnosti pokojnin tudi v pogojih spremenjenih demografskih in socialno-ekonomskih razmer potrebno uskladiti politike različnih področij.
Na koncu poročila je nekaj aneksov. V enem izmed njih si lahko preberemo, da pokojninska reforma pozitivno učinkuje na znižanje primanjkljaja v pokojninski blagajni, vendar pa to ob 100% indeksaciji pokojnin ni dovolj. Tako naj bi že do leta 2020 primanjkljaj dosegel 2,4% BDP in do leta 2050 dosegel 10% BDP. Nadaljnje zaostajanje pokojnin bi se nadaljevalo do leta 2024 (oziroma 2033 za ženske) zaradi zniževanja odstotka pokojnin v pokojninski osnovi od 85% na 72,5% za stare in nove upokojence. Moški ali ženska bosta za polno pokojninsko dobo (40 oz. 38 let) prejemala 56% pokojninske osnove, ki naj bi predstavljala višino primerne pokojnine. Vendar tudi pri tej višini pokojnine pokojninski sistem ni vzdržen.
Naraščajoč primanjkljaj v pokojninski blagajni, ki kljub zelo ostri pokojninski reformi vendarle vztrajno narašča in dosega visoke deleže BDP, bo potrebno z ustreznimi ukrepi pravočasno ustaviti. Enega od zelo učinkovitih ukrepov nedvomno predstavlja postopno zviševanje stopenj aktivnosti in s tem znižanje stopenj upokojenosti predvsem generacij nad 55 let. Ukrep za pokojninsko blagajno predstavlja dvojni pozitivni učinek – več zaposlenih prispeva v blagajno ob hkrati nižjem številu upokojenih. Glede na predpostavljeno višanje stopenj aktivnosti bi pritisk demografski gibanj bil nevtraliziran vse do leta 2030, ko pokojninska blagajna izkazuje celo dodaten presežek v primerjavi z izhodiščnim letom 2003, potem pa negativni demografski trendi vendarle povzročijo postopno večanje dodatnega primanjkljaja, ki do leta 2050 naraste na 3,1 % BDP.